
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره72
-
تعداد مقالات1,433
-
تعداد نویسندگان3,204
-
مقالات پذیرش شده605
-
مقالات رد شده828
-
درصد پذیرش42.22%
-
درصد عدم پذیرش57.78%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده42
-
تعداد داوران93
-
تعداد مشاهده مقالات808,186
تأثیر واقعیت مجازی بر کاهش میزان اضطراب کودکان دبستانی
دوره 2، شماره 17، آذر 99، صفحات 83 - 56
1- کارشناس ارشد،گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بویین زهرا، قزوین، ایران، mahdiahmadvannd@gmail.com
2- دکتری تخصصی،گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بویین زهرا، قزوین، ایران، alizadehasli@gmail.com
چکیده :
یکی از زمینههای مهم کاربردی فناوری واقعیت مجازی کمک به بیمارانی است که دارای مشکلات روانشناسی مانند درد، افسردگی، اضطراب، استرس ناشی از بیماریهای صعبالعلاج، ترس از ارتفاع و یا فوبی های خاص و ... میباشد. هدف از این پژوهش تأثیر واقعیت مجازی بر کاهش میزان اضطراب با زیر مقیاسهای آن ازجمله اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی، نشانههای جسمانی و اجتناب از آسیب در کودکان دبستانی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل 24 نفر از کودکان بین 7 تا 15 سال مراجعهکننده به دو مرکز مشاوره در منطقه 18 تهران بودند که با توزیع پرسشنامه مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان- مارچ وهمکاران و با استفاده از عینک واقعیت مجازی به همراه برنامههای آرمیدگی میزان اضطراب آنها موردسنجش قرار گرفت. سؤالها با استفاده از نرمافزار 23 spss و تجزیهوتحلیل کوواریانس (آنکوا) مورد آزمون قرار گرفتند. یافتهها، نشان داد که واقعیت مجازی بر کاهش میزان اضطراب کودکان 7 الی 15 سال در سطح معناداری 05/0 برابر با 922/0 میباشد و در سطح اطمینان 95% میتوان نتیجه گرفت که واقعیت مجازی بر کاهش میزان اضطراب در کودکان معنادار و تأثیرگذار است. درمجموع، نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که این فناوری میتواند تأثیر معناداری در کاهش اضطراب در کودکانی پسر دبستانی داشته باشد. با توجه به افزایش روزافزون اضطراب به دلایل گوناگون در کودکان مخصوصاً اضطراب جدایی، اضطراب مدرسه هراسی و اضطراب اجتماعی و تأثیر این اختلالات بر فرایند زندگی کودک استفاده از این فناوری برای درمان توصیه میشود.
کلمات کلیدی :