-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره76
-
تعداد مقالات1,458
-
تعداد نویسندگان3,255
-
مقالات پذیرش شده625
-
مقالات رد شده833
-
درصد پذیرش42.87%
-
درصد عدم پذیرش57.13%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده42
-
تعداد داوران93
-
تعداد مشاهده مقالات880,229

نظریههای هویت فرهنگی در دوران تحولات رسانهای ایران: بررسی نقش رسانههای نوین در بازسازی هویت نسلی
دوره 7، شماره 76، آبان 1404، صفحات 1 - 17
1- دکترای علوم اجتماعی بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات، تهران. ایران
چکیده :
تحولات رسانهای در ایران، بهویژه گسترش شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای دیجیتال، موجب بازتعریف مفهوم هویت فرهنگی در میان نسلهای جدید شده است. این پژوهش با هدف بررسی نقش رسانههای نوین در بازسازی هویت فرهنگی و نسلی جوانان ایرانی انجام شده است تا چگونگی تأثیر فناوریهای ارتباطی بر بازتابیشدن «خود» در جامعهی معاصر ایران تحلیل گردد. پژوهش حاضر از نوع کیفی و توصیفی ـ تحلیلی است که بر پایهی تحلیل متون نظری و دادههای فرهنگی استخراجشده از محتوای رسانههای اجتماعی انجام شده است. برای تبیین پدیده، از چارچوبهای نظری آنتونی گیدنز (بازتابیبودن هویت)، استوارت هال (بازنمایی و تفاوت)، زیگمونت باومن (مدرنیتهی سیال) و پییر بوردیو (مصرف فرهنگی و سرمایه نمادین) بهره گرفته شده است.نتایج پژوهش نشان میدهد که رسانههای نوین در ایران به میدان اصلی بازنمایی و بازتولید هویت فرهنگی تبدیل شدهاند. نسل جوان با بهرهگیری از پلتفرمهایی چون اینستاگرام، تیکتاک و تلگرام، هویتی دیجیتال و ترکیبی از مؤلفههای بومی و جهانی میسازد. الگوریتمها، اینفلوئنسرها و بازخوردهای اجتماعی در این میان نقش نهادهای جدید تنظیمکنندهی معنا را ایفا میکنند. در این فضا، «خود دیجیتال» به پروژهای بازتابی و سیال بدل شده است که در مرز میان واقعیت و بازنمایی شکل میگیرد. رسانههای نوین نه صرفاً ابزار ارتباطی، بلکه بستر بازآفرینی فرهنگی در ایران هستند. هویت نسلی جدید ایرانی در عصر دیجیتال، فرآیندی در حال شدن است که در تعامل میان فناوری، فرهنگ و جامعه ساخته میشود. این وضعیت ضمن تقویت خودآگاهی فرهنگی، به شکلگیری هویتهای چندلایه و ترکیبی انجامیده است که بازتابگر «ایران دیجیتال» بهعنوان مرحلهی تازهای از تحولات فرهنگی است.
کلمات کلیدی :
- 19
- 9
- 1404/05/04
- 1404/06/09
- 1404/08/17
