
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره73
-
تعداد مقالات1,433
-
تعداد نویسندگان3,204
-
مقالات پذیرش شده605
-
مقالات رد شده828
-
درصد پذیرش42.22%
-
درصد عدم پذیرش57.78%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده42
-
تعداد داوران93
-
تعداد مشاهده مقالات809,555
رابطه میزان تحصیلات با پیشرفت شغلی، خلاقیت و بهره گیری از شیوههای نوین تدریس (مورد مطالعه: معلمان مدارس ابتدایی شهرستان مهران )
دوره 6، شماره 65، آذر 1403، صفحات 10 - 39
1- دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی ، مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام
2- استادیار و عضو هیئت علمی، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی، مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام
3- دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی ، مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه میزان تحصیلات با پیشرفت شغلی، خلاقیت و بهره گیری از شیوههای نوین تدریس معلمان مدارس ابتدایی شهرستان مهران بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه معلمان مرد و زن مدارس ابتدایی شهرستان مهران در سال تحصیلی 1401-1400 که تعداد آنها 159 نفر بود، تشکیل داده است. به منظور تعیین حجم نمونه، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم استفاده شد. ابزار اندازهگیری شامل، پرسشنامه پیشرفت شغلی تی جی دلانگ (1982)، پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (1979)، پرسشنامه شیوههای نوین تدریس گرشا و ریچمن (1996) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کلموگروف – اسمیرنف، مدل رگرسیون ساده و رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین میزان تحصیلات با پیشرفت شغلی(272/0)، خلاقیت (237/0) و به کارگیری شیوههای نوین تدریس (238/0) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.. هر یک از سطوح تحصیلات معلمان در پیش بینی پیشرفت شغلی، خلاقیت و به کارگیری شیوه های نوین تدریس معلمان نقش بسزایی داشته است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت، میزان تحصیلات تأثیر مثبت و مستقیمی بر پیشرفت شغلی، خلاقیت و به کارگیری شیوههای نوین تدریس معلمان دارد و در راستای ارتقای سطح عملکرد معلمان بایستی نقش آموزش و تحصیلات دانشگاهی را نیز در کنار سایر عوامل در نظر گرفت.
کلمات کلیدی :
- 195
- 28
- 1403/07/10
- 1403/08/14
- 1403/09/19