ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

QR Code

علوم و تحقیقات

تبیین علی تمایل معلمان به مشارکت در اجتماعات یادگیری حرفه ای بر اساس متغیرهای تعاملات معلم-دانش آموز و کیفیت زندگی در مدرسه
دوره 6، شماره 64، آبان 1403، صفحات 42 - 52
نویسندگان : امیرمحمد خوش خرام* 1 ، جعفر امیری فرح آبادی 2

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه

2 دکتری، علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مدیریت و رهبری آموزش، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین علی تمایل معلمان به مشارکت در اجتماعات یادگیری حرفه ای بر اساس متغیرهای تعاملات معلم-دانش آموز و کیفیت زندگی در مدرسه بوده است. این پژوهش از نظر جهت گیری، کاربردی و از نظر رویکرد پژوهش، کمّی، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه مورد نظر این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خواف بوده است که در سال تحصیلی 1403-1402 تعداد آنها 552 نفر گزارش شده است. تعداد نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 227 نفر برآورد شد که با کاربست روش نمونه گیری تصادفی – طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد بوده که روایی محتوایی و صوری آنها با کمک استاد راهنما و چند نفر دیگر از اساتید این حوزه، بررسی و تأیید شد. همچنین پایایی ابزارها در این پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شد. در راستای بررسی و تحلیل فرضیه های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS3 بهره گرفته شد. نتایج پژوهش گویای آن بود که متغیرهای تعاملات معلم – دانش آموز و کیفیت زندگی در مدرسه می توانند واریانس تغییرات متغیر مشارکت معلمان ابتدایی شهرستان خواف در اجتماعات یادگیری حرفه ای را به گونه ای معنادار تبیین نماید.
کلمات کلیدی :
اجتماعات یادگیری حرفه ای؛ تعاملات معلم – دانش آموز؛ کیفیت زندگی در مدرسه