-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره75
-
تعداد مقالات1,449
-
تعداد نویسندگان3,240
-
مقالات پذیرش شده615
-
مقالات رد شده834
-
درصد پذیرش42.44%
-
درصد عدم پذیرش57.56%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده42
-
تعداد داوران93
-
تعداد مشاهده مقالات861,733

ارائه مدل علی قلدری بر اساس شایستگی اخلاقی و هویت اخلاقی با نقش میانجی ذهن آگاهی در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر دره شهر
دوره 7، شماره 75، مهر 1404، صفحات 57 - 79
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، فارغ التحصیل دانشگاه باختر ایلام
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، فارغ التحصیل دانشگاه باختر ایلام
3- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، فارغ التحصیل دانشگاه باختر ایلام
4- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، فارغ التحصیل دانشگاه باختر ایلام
چکیده :
این پژوهش با هدف ارائه مدل علی قلدری بر اساس شایستگی اخلاقی و هویت اخلاقی با نقش میانجی ذهن آگاهی در دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر دره شهر انجام شده است. این پژوهش بر حسب هدف بنیادی، از نظر نحوه اجرا توصیفی، از نوع همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر دره شهر در سال تحصیلی 1403-1404به تعداد 1053نفر می باشد. در پژوهش حاضر، به منظور تعیین حجم نمونه، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان(1970)، تعداد 290 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. در مرحله بعد برای انتخاب نمونه های پژوهش، روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده گردید. در اين پژوهش براي جمع¬آوري اطلاعات مربوط به پاسخگويي به فرضیه های پژوهش، از روش ميداني با بکارگيري پرسشنامه استفاده شده است، ابزار اصلی گردآوری داده ها، شامل، پرسشنامه قلدری در مدرسه اولوئوس (۱۹۹۶)، پرسشنامه شایستگی اخلاقی مارتین و آشین (2010)، پرسشنامه هویت اخلاقی بلک و رینولدز (۲۰۱۶) و پرسشنامه ذهن آگاهی بائر و همکاران (۲۰۰۶) می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، نرم افزار SPSS22 ، ایموس25 و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین شایستگی اخلاقی با قلدری 273/0-، بین هویت اخلاقی با قلدری303/0-،بین ذهن آگاهی با قلدری605/0-، بین شایستگی اخلاقی با ذهن آگاهی560/0، بین هویت اخلاقی با ذهن آگاهی 541/0 همبستگی وجود دارد. همچنین نقش ميانجي ذهن آگاهی در حالت استاندارد به میزان 289/0- واحد به اثرات کل رابطه بین شایستگی اخلاقی و قلدری و نقش ميانجي ذهن آگاهی در حالت استاندارد به میزان 283/0- واحد به اثرات کل رابطه بین شایستگی اخلاقی و قلدری در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر درّه شهر اضافه می کند. نتیجه اینکه: با توجه به نتایج مشخصه هاي برازندگي، ضرايب آلفاي كرونباخ گزارش شده و بار عاملی، ضرایب مسیر و C.R.، ابزار گردآوري داده¬ها مدل علّی قلدری دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر درّه شهر بر اساس شایستگی اخلاقی و هویت اخلاقی با نقش میانجی ذهن آگاهی داراي ويژگي هاي فني (قابليت اعتماد و اعتبار) در سطح بسيار خوب و مطلوبی مي باشد. یافتهها نشان داد که شایستگی اخلاقی و هویت اخلاقی به طور منفی با قلدری رابطه دارند و ذهنآگاهی در این رابطه نقش میانجی ایفا میکند. این نتایج بر اهمیت عوامل فردی در کاهش رفتارهای قلدری تأکید دارند و در مجموع، ذهنآگاهی میتواند سازوکاری روانشناختی در ارتباط بین متغیرهای اخلاقی و رفتارهای آسیبزا باشد.
کلمات کلیدی :
- 19
- 11
- 1404/03/20
- 1404/05/21
- 1404/07/01
