ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

علوم و تحقیقات

پیش بینی رفتارهای سایبری پرخطر در نوجوانان بر اساس سبک‌های فرزند پروری ادراک شده و مهارت های تفکر انتقادی
دوره 7، شماره 76، آبان 1404، صفحات 18 - 27
نویسندگان : فاطمه عباسی 1، نگار اکبری زرگر* 2
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد تهران جنوب، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان سبک‌های فرزندپروری و مهارت‌های تفکر انتقادی با بروز رفتارهای پرخطر سایبری در میان نوجوانان بود. با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در میان نسل جوان، شناخت عوامل فردی و خانوادگی مؤثر بر این رفتارها اهمیت زیادی دارد.این مطالعه به روش توصیفی–همبستگی و بر روی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴ انجام شد. نمونه پژوهش با استفاده از روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و داده‌ها از طریق پرسشنامه رفتارهای پرخطر سایبری، پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری بامریند و آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا جمع‌آوری شد. یافته‌ها نشان داد سبک فرزندپروری مقتدرانه و مهارت‌های بالاتر تفکر انتقادی با کاهش معنادار رفتارهای پرخطر سایبری مرتبط هستند، در حالی که سبک‌های فرزندپروری سهل‌گیرانه و استبدادی با افزایش این رفتارها همبستگی مثبت دارند؛ همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد سبک‌های فرزندپروری و مهارت‌های تفکر انتقادی توانایی پیش‌بینی بخش قابل توجهی از واریانس رفتارهای پرخطر سایبری را دارند. این یافته‌ها بیانگر نقش اساسی والدین و تقویت مهارت‌های شناختی نوجوانان در کاهش پیامدهای منفی ناشی از استفاده نادرست از فضای مجازی است. نتایج نشان می دهد به‌کارگیری برنامه‌های آموزشی والدین و اجرای مداخلات مدرسه‌محور به منظور ارتقای مهارت‌های تفکر انتقادی می‌تواند به‌عنوان راهبردی کارآمد برای کاهش آسیب‌های سایبری مورد توجه سیاست گذاران آموزشی و متولیان سلامت روان قرار گیرد..