
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره71
-
تعداد مقالات819
-
تعداد نویسندگان1,357
-
مقالات پذیرش شده597
-
مقالات رد شده222
-
درصد پذیرش72.89%
-
درصد عدم پذیرش27.11%
-
زمان پذیرش (روز)82
-
پایگاههای نمایه شده42
-
تعداد داوران92
-
تعداد مشاهده مقالات408,000
ارزیابی اثربخشی برنامههای آموزشی مدارس: روشها و معیارهای نوین
دوره 7، شماره 71، خرداد 1404، صفحات 87 - 97
1- کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی دزفول
2- کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی دزفول
چکیده :
هدف از این مقاله مروری، بررسی روشها و معیارهای نوین در ارزیابی اثربخشی برنامههای آموزشی مدارس است. با توجه به اهمیت ارتقای کیفیت آموزش و ضرورت پاسخگویی به نیازهای متغیر دانشآموزان، ارزیابی دقیق و جامع برنامههای آموزشی از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مقاله با استفاده از جستجوی نظاممند در پایگاههای داده علمی معتبر و بررسی مقالات مرتبط، به شناسایی و تحلیل روشهای نوین ارزیابی، معیارهای کلیدی اثربخشی، و چالشهای موجود در این زمینه میپردازد. یافتههای این مرور نشان میدهد که روشهای ارزیابی سنتی اغلب محدود به سنجش عملکرد تحصیلی دانشآموزان بوده و از ابعاد دیگر اثربخشی برنامهها، مانند توسعه مهارتهای غیرشناختی، رضایت دانشآموزان و معلمان، و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی غفلت میکنند. در مقابل، روشهای نوین ارزیابی با تأکید بر رویکردهای جامع و چندبعدی، سعی در سنجش تمامی ابعاد اثربخشی برنامهها دارند. این مقاله همچنین به بررسی شکافهای موجود در پژوهشها و ارائه پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی در این زمینه میپردازد. نتایج این مرور میتواند به سیاستگذاران، مدیران مدارس، معلمان و پژوهشگران در طراحی، اجرا و ارزیابی اثربخشتر برنامههای آموزشی کمک کند.
- 38
- 18
- 1403/11/10
- 1404/01/17
- 1404/03/27